Jak zadbać o kręgosłup?

Na problemy z kręgosłupem uskarżają się osoby w różnym wieku. Często sami się do nich przyczyniamy poprzez siedzenie na nieodpowiednich krzesłach, utrzymywanie nieprawidłowej postawy, czy też chodzenie w niewłaściwym obuwiu. O kręgosłup warto dbać już od najmłodszych lat, dzięki czemu w przyszłości możemy uniknąć wielu bolesnych schorzeń.

Co jest dobre dla naszego kręgosłupa?

Bardzo ważnym elementem profilaktyki chorób kręgosłupa są ćwiczenia fizycznie. To dzięki nim wzmacniamy mięśnie, które podtrzymują nasz kręgosłup, a nasze kręgi i dyski są prawidłowo obciążone. Aktywność fizyczna chroni nas też przed otyłością, która jest groźna dla naszego kręgosłupa. Nadwaga prowadzi do zniekształcenia dysków, przeciążenia odcinka lędźwiowego, a także lordozy. Bardzo ważne dla wzmocnienia kręgosłupa są ćwiczenia wzmacniającego mięśnie brzucha, które podbierają kręgosłup. Niezwykle korzystne dla zdrowia naszego kręgosłupa jest pływanie, a także joga i pilates.

Jak zadbać o kręgosłup w trakcie pracy?

Na uszkodzenie kręgosłupa w pracy narażeni są zarówno pracownicy fizyczni, jak i umysłowi. Osoby pracujące fizycznie bardzo często muszą podnosić ciężary. Aby uniknąć uszkodzenia kręgosłupa należy unikać podnoszenia ciężkich przedmiotów przy wyprostowanych nogach oraz skręcaniu tułowia. Pracownicy biurowi powinni mieć zapewnione krzesło o wysokości dostosowanej do wzrostu i wyprofilowane w odcinku lędźwiowym. Dzięki temu mogą pracować w odpowiedniej pozycji i unikać garbienia się, które bardzo negatywnie wpływa na kondycję kręgosłupa.

Jak zadbać o zdrowie kręgosłupa nocą?

Na zdrowie naszego kręgosłupa wpływa również sposób w jaki śpimy. Zbyt miękki lub twardy materac, czy też zapadająca się kanapa sprzyjają zwyrodnieniom kręgosłupa. Łóżko powinno być sprężyste i równe, tak by w trakcie snu odciążać kręgosłup dając mu odpowiednie oparcie i dostosowując się do kształtu ciała. Ważna jest również pozycja w jakiej śpimy – najzdrowsza dla kręgosłupa jest pozycja embrionalna. Z kolei pod głowę najlepiej włożyć jasiek, gdyż w ten sposób ciało ułoży się bardziej naturalnie i unikniemy problemów z odcinkiem szyjnym kręgosłupa.

Tamara

Cześć mam na imię Tamara i na swoim blogu dzielę się poradami medycznymi oraz udzielam wskazówek przydatnych w codziennych sytuacjach życiowych. Miłej lektury :)