Witamina D nie jest jedyną witaminą, którą musimy koniecznie przyjmować z zewnątrz, czyli w formie suplementacji, ponieważ organizm człowieka sam jej nie wytwarza. Jest jednak właśnie tą, na której niedobory najczęściej cierpimy. Mam na myśli szczególnie okres od września do maja, gdy mamy niewielki kontakt z naturalnym słońcem, które w pewien sposób doprowadza do samoistnej syntezy witaminy D w naszym organizmie.

 

Suplementacja witaminą D jest zalecana już noworodkom – od pierwszego dnia życia. Jeśli niemowlę jest karmione sztucznie (mlekiem modyfikowanym), to wystarczy mu sama witamina D, a jeśli naturalnie (pokarmem kobiecym), to wtedy należy podawać suplement witaminy D+K.

 

Trochę historii i teorii…

Witamina D została odkryta w 1921 roku przez McCollum’a jako czynnik przeciwkrzywiczy i nadal jest za taki uważana. Większość osób na świecie cierpi na jej stałe lub okresowe niedobory. Poziom zawartości witaminy D zależy przede wszystkim od pory roku, położenia geograficznego, karnacji skóry, zanieczyszczenia powietrza.

 

Co daje witamina D?

Optymalna zawartość witaminy D w organizmie zwiększa wydolność, wzmacnia kości i zęby, poprawia funkcjonowanie układu krążenia, zmniejsza ryzyko zachorowania na raka.

sunshine

Jaka witamina D jest najlepsza?

Skoro już wiemy, że suplementacja witaminą D jest niezbędna, to zastanówmy się, który preparat będzie najlepszy i ile witaminy D należy przyjmować. Mówiąc o ilości, warto posługiwać się normami, które są inne dla osób w każdym wieku. Równie ważna jest naturalna zdolność danego organizmu do przyswajania witaminy D z suplementów. Jeśli nie jest ona standardowa, czyli na przykład poniżej normy, to naturalnie należy zalecić podaż większej ilości witaminy. Jak to sprawdzić dla konkretnego przypadku? Wystarczy wykonać badanie z krwi, które w prywatnym laboratorium kosztuje około 150 złotych i jest zalecane przede wszystkim w przypadku małych dzieci, u których ryzyko powstania krzywicy jest największe.

 

Ważne!

Jeżeli zauważysz, że Twój maluszek często budzi się ze spoconą główką, to koniecznie udaj się do lekarza. W wielu przypadkach może to być objawem zaburzeń ilości witaminy D w organizmie dziecka. Najczęściej nadmiaru.

 

Nadmiar witaminy D

Nie tak łatwo doprowadzić do powstania nadmiaru witaminy D w organizmie, ale jest to możliwe. Najczęściej dochodzi do tego w wyniku przyjmowania za dużej ilości suplementów minermalno-witaminowych.

Poważne skutki niedoboru witaminy D

Każdy z nas powinien zastanowić się nad tym, jak uzupełnić witaminę D w organizmie, ponieważ skutki jej niedoboru mogą być bardzo poważne. Przede wszystkim jest to wystąpienie krzywicy u małych dzieci i osteoporozy u dorosłych. Ponadto zwiększa się ryzyko otyłości, cukrzycy, chorób zapalnych, nowotworów, chorób układu krążenia.

Suplementacja witaminą D jest ważna przez cały okres życia człowieka. Powinny na nią zwrócić uwagę również kobiety w ciąży, ponieważ niedobór w trakcie życia płodowego doprowadza do zaburzeń rozwoju mózgu dziecka i może być przyczyną trwałego uszkodzenia funkcji mózgowych. Natomiast w przypadku niemowląt głównymi konsekwencjami niedoboru są: płaska głowa z tyłu, pojawienie się wypukłych guzów czołowych, powstanie tzw. żabiego brzuszka na wskutek krzywicy żeber.

Najlepszym suplementem witaminy D będzie taki produkt, którego dawkowanie odpowiada naszym potrzebom. Przyjmuje się, że w ramach profilaktyki osoby dorosłe powinny przyjmować od 500-1000 jednostek.

Jak przyjmować witaminę D?

Witamina D należy do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A,D,E,K), więc najlepiej przyjmować ją razem z posiłkiem. W przypadku niemowląt warto podawać ją rano, bo u niektórych dzieci podawanie witaminy wieczorem skutkuje bólem brzuszka.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *