Trzydziestego października, w niedzielę, przestawimy zegarki o godzinę do tyłu, czyli na czas zimowy. Większość z nas cieszy się z tego powodu, ponieważ będziemy mogli się wyspać o godzinę dłużej, zyskując więcej energii na nowy tydzień pracy. Niestety nie wszyscy są w tak korzystnym położeniu, bo pracownicy pełniący dyżury nocne będą musieli pracować o godzinę dłużej.

Warto też zauważyć, że zmiana czasu na zimowy nie jest bez znaczenia dla naszego organizmu. Przestawienie czasu na zimowy wpływa na optymalną ilość snu. Rytm naszego dnia ulega rozregulowaniu, budzimy się zmęczeni, mamy problem z szybkim porannym przygotowaniem się do pracy, ponieważ nasz wewnętrzny zegar biologiczny jest zakręcony. Choć nasz organizm „nie zna się na zegarku”, to bardzo szybko przyzwyczaja się do takich kwestii, jak godzina wschodu i zachodu słońca, dlatego pozornie nieznaczna zmiana czasu może wprowadzić wielkie zamieszanie.

Z tego też powodu coraz częściej słyszymy głosy, że w Polsce warto zrezygnować ze zmiany czasy.  Przecież nie wszędzie się to praktykuje. Zmiana czasu dodatkowo przysparza wiele zamieszania w naszym codziennym życiu. Choć większość towarzyszących nam czasomierzy (w nowych zegarkach na rękę, komputerze, telefonie) się samodzielnie przestawia, to są też takie, które bez naszej pomocy tego nie zrobią. A przeoczyć zmianę czasu jest bardzo łatwo w dzisiejszym zabieganym życiu.

Najczęstsza konsekwencja zmiany czasu – bezsenność

Wielu z nas narzeka na przedłużającą się bezsenność po zmianie czasu. Tracimy optymalny czas snu, który do tej pory nam towarzyszył. Pojawia się chroniczne zmęczenie, ból głowy, problemy z koncentracją i radzeniem sobie ze stresem. Jesteśmy osłabieni, zniechęceni i niestety bardzo szybko łapiemy różne infekcje. Jak temu zaradzić? W wyregulowaniu rytmu dnia pomoże zdrowa dieta, codzienne spacery i techniki relaksacyjne. W tym okresie nie warto stosować żadnych leków na bezsenność. Lepiej dać swojemu organizmowi czas na to, by się naturalnie przestawił na dobre tory.

Jeżeli jednak zmiana czasu na zimowy spowoduje bezsenność, która przeciąga się tygodniami, to warto skonsultować to z lekarzem. Może się okazać, że trzeba wspomóc organizm lekami zwiększającymi produkcję melaniny lub zastanowić się, czy główną przyczyną problemu nie jest przypadkiem depresja.

Zmiana czasu z letniego na zimowy w roku 2016

Jedyną zaletą zmiany czasu z letniego na zimowy w tym roku jest to, że owa zmiana wypada w weekend. Lekarze twierdzą, że organizm nie odczuwa skutków zmiany czasu w dniu wolnym od pracy. Dopiero po weekendzie będziemy musieli przestawić się na wcześniejsze wstawanie i poczekać aż nasz zegar biologiczny się do tego dostosuje. W związku z tym warto zadziałać profilaktycznie, poświęcając ten weekend na poranne ćwiczenia, przygotowanie i zaplanowanie zdrowej diety na cały przyszły tydzień i spacery na świeżym powietrzu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *