Wzdęcia, uczucie pełności, odbijanie czy gazy – to typowe objawy niestrawności. Na pewno nikomu nie są obce, wielka część osób zmaga się zaś z nimi na co dzień. Duże znaczenie w ich profilaktyce ma nie tylko dieta, ale też… kultura jedzenia.

Problemy trawienne w znacznej mierze spowodowane są przez zbyt wolny pasaż jelitowy. Kiedy treść pokarmowa zbyt wolno przesuwa się w przewodzie pokarmowym, pojawiają się charakterystyczne, nieprzyjemne dolegliwości. Warto wiedzieć, że problemy takie nie tylko dają niemiłe objawy, ale też mogą skutkować schorzeniami. Najczęściej konsekwencją takich kłopotów są stany zapalne jelit, ale też choroby wrzodowe czy nawet nowotwory. Niemożliwe? Prowadzą do nich choćby częste zaparcia, a to także jeden z częściej spotykanych problemów trawiennych.

Regularne jedzenie i zdrowy rozsądek

Tempo trawienia uzależnione jest od wielu czynników. Przede wszystkim jednak na problemy w tej kwestii narzekają osoby, które spożywają zbyt mało błonnika, a także jadające nieregularne posiłki. Prócz więc wprowadzenia do swej diety jak największych ilości tego składnika, należy też trzymać się żelaznej zasady jadania 5 posiłków dziennie. Pozwoli to zachować stałe tempo trawienia, a więc nawet po obfitym posiłku nie pojawi się uczucie pełności i inne objawy niestrawności. Najgorszym, co można zrobić, jest jedzenie jednego czy dwóch obfitych posiłków dziennie, gdyż wówczas spowolniony układ pokarmowy nie radzi sobie z tak dużą ilością pokarmu do strawienia. Jeszcze gorzej, jeśli posiłki te są bogate w tłuszcze, których trawienie zabiera więcej czasu.

Ważne jest także, by celebrować posiłki, a nie spożywać je w pośpiechu, między jedną czynnością a drugą. Dokładne przeżuwanie pokarmów sprawia, że są one poddawane wstępnej obróbce przez enzymy trawienne zawarte w ślinie już na tym etapie. Dzięki temu układ pokarmowy lepiej radzi sobie z ich trawieniem. Należy także zachować stałe pory posiłków, a zwłaszcza nie pomijać śniadań (pozwalają one na „rozruch” układu pokarmowego) ani nie jadać kolacji później niż 2 godziny przed snem. Jedzenie, które nie zostanie strawione, będzie zalegać przez noc w żołądku, co wywołuje wzdęcia i gazy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *